مهارت در طراحی لوگو – قسمت سوم

 

 

دنیای اطراف ما سرشار از طراحی لوگو است. لوگوها معرف شرکت‌ها، برندها و ایده‌ها هستند. همان طور که محصولات و شرکت‌ها جزیی از زندگی روزمره ما هستند، لوگوها نیز هر یک برای ما مفهوم به خصوصی دارند. تمام مشتری‌ها همواره به دنبال یک طراحی پیشرفته و چشم‌گیر از لوگوی محصول و یا کمپانی خود هستند. در این مجموعه مطالب مهارت در طراحی لوگو در سایت هزارویک‌بوم همه آنچه لازم است برای ارتقا مهارت خود در طراحی لوگو بدانید، آورده شده است. در قسمت اول با نکاتی برای شروع و آماده‌سازی آشنا شدید. قسمت دوم شامل نکاتی درباره طراحی اولیه، تایپوگرافی و فضای طراحی بود. اینک قسمت سوم: 

طراحی گرافیک لوگو

28. طراحی پویا داشته باشید

tip16

همواره تلاش کنید تحرک و پویایی را به طراحی خود بیاورید. منظور از حس حرکت استفاده از خطوط متحرک کارتونی در طراحی لوگو نیست. به عنوان مثال زمانی که لوگوی توییتر از یک پرنده ساکن به یک پرنده در حال پرواز تغییر کرد، در واقع حس حرکت و پویایی به لوگو اضافه شد.

29. تفاوت‌های فرهنگی را در نظر بگیرید

در زمان افزودن حس حرکت به لوگو، جهت آن و مفهومی که عموم مردم از آن برداشت می کنند اهمیت بسیاری دارد. در غرب حرکت به سمت چپ نشان دهنده حرکتی نزولی و رو به عقب است. در حالی که حرکت به سمت راست حس پیشرفت و تفکر رو به جلو  را انتقال می‌دهد. این  درک بر مبنای فرهنگ غرب و نوع نوشتار از چپ به راست است. در آسیا این درک به شکل دیگری است. در زمان طراحی لوگو اطمینان حاصل کنید با فرهنگ و درک جامعه مورد نظر به خوبی آشنایی دارید.

30. به شدت رنگ به اندازه خود رنگ اهمیت دهید

نسخه سیاه و سفید هر لوگو باید به اندازه نسخه رنگی آن کارا و تاثیرگذار باشد. اگر در طراحی خود از رنگ‌ها برای انتقال مفهومی‌ استفاده می‌کنید، به این فکر کنید که اگر رنگ از طراحی شما حذف شود چگونه می‌توانید انعکاس همان مفهوم را در لوگوی خود داشته باشید. گاهی با تغییر کنتراست بین عناصر مختلف طراحی می‌توانید پیام مورد نظر را حتی در حالت سیاه و سفید نیز انتقال دهید.

31. آزمایش کنید

logotip16a

هرگز خود را به ایده‌های رسمی‌ و سرسختانه از تعریف و عملکرد لوگو محدود نکنید. ممکن است بخواهید لوگویی طراحی کنید که هیچ دو نسخه ای از آن شبیه هم نباشد. Luke Prowse لوگویی برای معرفی یک آهنگ‌ساز معروف طراحی کرد. در حالت آنلاین این لوگو همواره در حال تغییر است و مانند نت‌های موسیقی ضربان دارد.

اطمینان از عملکرد لوگو

32. حداکثر از دو فونت استفاده کنید

مسلما همیشه استثنا وجود دارد. اما به عنوان یک اصل کلی بهترین کار برای اینکه یک لوگوی واضح و قابل فهم داشته باشید، این است که از یک یا دو تایپ‌فیس استفاده کنید.

33. پس‌زمینه تیره را فراموش نکنید

yt

اطمینان حاصل کنید طراحی شما در زمینه تاریک مشخصات خود را از دست نمی‌دهد. ممکن است مشتری شما از زمینه سفید برای لوگو بسیار راضی باشد اما یک سال بعد به سراغ شما بیاید و همان لوگو را برای محصول جدید شرکت در  زمینه تیره بخواهد. شما نمی‌توانید لوگو را تغییر دهید. اما می‌توانید از ابتدا هر طراحی را مناسب هر دو زمینه تیره و روشن انجام دهید. لوگوی یوتیوب در هر دو زمینه تیره و روشن به یک اندازه خوب است.

34. از طراحی‌های روز با خبر باشید

توجه به پرطرفدارترین طراحی‌های روز لوگو به معنی تقلید و پیروی کورکورانه از آنها نیست. گاهی شما می‌خواهید قوانین را بشکنید و یا یک روش جدید را خلق کنید. این آگاهی به شما کمک می‌کند از آنچه در جریان است مطلع باشید و ممکن است گاهی الهام‌بخش شما باشند.

35. تا حد امکان حذف کنید

wendyslogo

تکنیک حذف یک روش بسیار عالی برای جلوگیری از تکرار در هر کار خلاقانه است. دائم از خودتان بپرسید: «آیا این لوگو به این قسمت نیاز دارد؟» «این قسمت چه مفهومی‌ دارد؟» «آیا این قسمت قابل حذف است؟»

اگر نتوانستید برای یک عنصر در طراحی خود توجیهی بیاورید، آن را حذف کنید. اگر با حذف این عنصر لوگو در ساده‌ترین شکل خود قرار گرفت بدانید که طراحی شما در قوی‌ترین شکل خود است. اکثر لوگوها در طول زمان ساده‌تر شده‌اند زیرا طراحان لوگو به این نتیجه رسیده‌اند که برای داشتن یک نسخه بهتر باید یک نسخه ساده‌تر خلق کنند.

36. بیش از حد جزییات را وارد نکنید

انتقال پیام شرکت و یا مشخصات محصول به این معنی نیست که شما باید همه مشخصات را در لوگو نشان دهید. برای لوگوی یک شرکت تولیدکننده کامپیوتر نیازی به استفاده از تصویر کامپیوتر در لوگو ندارید. همان طور که برای داشتن یک لوگوی خوب برای یک رستوران لزومی‌ به داشتن تصویر غذا در طراحی نیست.

37. یک نسخه جدانشدنی بسازید

logotip8

در تبلیغات برای یک شرکت یا محصول، لوگو معمولا با یک شعار همراه است که پیام آن برند را انتقال می‌دهد. نایک از شعار «Just Do It» زیر لوگوی خود استفاده می‌کند. هر دو عنصر به تنهایی قابل استفاده و کارآمد هستند اما زمانی که در کنار هم قرار می‌گیرند یک نسخه جدانشدنی را تشکیل می‌دهند. این اتفاقی زمانی می‌افتد که دو عنصر حس پیوستگی و یکی بودن را به مخاطب انتقال دهند.

از آنجایی که هریک از این عناصر ممکن است جداگانه استفاده شوند نباید از یک شعار به عنوان ابزاری برای ماندگاری لوگو در ذهن استفاده کنید. لوگوی شما لزوما نباید یک نمایش بصری از شعار باشد اما هر دو اینها باید به یک اندازه نمایان‌گر برند مورد نظر باشند.

38. به عکس‌العمل مخاطب فکر کنید

اگر باید لوگویی طراحی کنید که استفاده اصلی آن در وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها است، باید به جلب توجه لوگو بسیار اهمیت دهید. بزرگ و کوچک کردن لوگو با توجه به متن آن، همیشه راه حل مناسبی نیست. هر چه فضای محتوا و وسیله مورد استفاده بزرگ‌تر شود، شما نیاز به افزودن جزییات بیشتری به گرافیک لوگو دارید.

39. سایزهای مختلفی از لوگو طراحی کنید

logotip6

لوگوی شما جذاب، زیبا و فوق العاده است اما فقط در مونیتور 24 اینچ فول اچ دی خودتان. طراحی را به مقیاس 100 پیکسل ببرید. چه می‌بینید؟ یک شکل کوچک نامفهوم. طراحی خود را در سایزهای مختلف آزمایش کنید. روی کامپیوتر با استفاده از زوم  آن را در اندازه‌های مختلف ببینید. اگر لوگوی شما هم به عنوان یک آیکن کوچک و هم به عنوان یک طرح که تمام صفحه را پر کرده است، جذاب و کارا است می‌توانید اطمینان داشته باشید که این مرحله را به خوبی طی کرده‌اید.

40. طراحی لوگوی شما باید خوانا باشد

بیشتر مشتری‌ها نیاز به یک نسخه برداری از لوگو دارند تا بتوانند به راحتی آن را در مقیاس‌های مختلف داشته باشند و رنگ‌ها را تفکیک کنند. به همین نسبت شما نیاز به طرحی دارید که در رسانه‌های مردمی‌ مانند مجله و کاربرد آنلاین و روی موبایل‌ها خوانا باشد.

از طرح خود در استایل‌ها و وزن خطوط متفاوت یک پرینت بگیرید. نسخه‌های بزرگ از لوگو را پرنیت بگیرید و به دیوار بچسبانید و یا روی زمین پهن کنید. آنقدر به این پرینت‌ها نگاه کنید که تمام آنچه نیاز به اصلاح دارد در نگاه شما برجسته شود.

41. به لوگوی غیرچاپی فکر کنید

tip12

به همان اندازه که لوگوی شما باید در دنیای الکترونیک و صفحه نمایش کامپیوترها و موبایل‌ها بازتاب قابل قبولی داشته باشد، باید برای دنیای واقعی نیز مناسب و قابل نمایش باشد. ممکن است این لوگو روی یک یونیفورم و یا بیلبورد مورد استفاده قرار گیرد. ممکن است مشتری شما بخواهد برای معرفی جذاب‌تر محصولاتش لوگو را با نخ‌های کتان بسازد. تمام این احتمالات را به مشتری خود نشان دهید تا بداند چطور شما همه جوانب حتی استفاده برای مهر تجاری را در طراحی لوگو در نظر گرفته‌اید.

این کار به مشتری شما ثابت می‌کند شخص مناسبی را برای طراحی انتخاب کرده‌اند و هزینه‌ای که پرداخته‌اند در ازای دریافت یک لوگوی ارزشمند بوده است که همه جا قابل استفاده است.

42. به ثبات لوگو فکر کنید

logotip4

بیشتر طراحی‌های لوگو برای سال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین دقت کنید از تایپ فیس‌ها و استایل‌هایی که خیلی زود از دور خارج می‌شوند استفاده نکنید. البته بیش از حد هم دقیق و ادبی نباشید. شرکتی که امروز صفحات موسیقی می‌د ممکن است 25 سال بعد مردم را به فضا بفرستد.

لوگوی اکثر شرکت‌های معتبر مانند شل و کلاگ در طول زمان تغییراتی داشته‌اند اما عناصر اصلی خود را حفظ و تنها تایپوگرافی و کلیات طرح را به روز کرده‌اند. در هر لوگو باید عناصر اصلی وجود داشته باشد که بتواند در طول زمان و ذهن افراد بدون تغییر باقی بماند. دیگر مشخصات ممکن است با توجه به فرمت‌های بصری متناسب با هر زمان نیاز به تغییر و به روزرسانی داشته باشند.

ملاحظات تجاری در طراحی لوگو

43. لوگو و برند یکی نیستند

logotip1

«یک لوگو تنها یک برند نیست» این بهترین جمله‌ای است که در زمان خلق هویت یک شرکت می‌توانید در ذهن خود تکرار کنید.

زمانی که در سال 2007 طراحی لوگوی بازی‌های المپیک 2012 توسط Wolff Olins رونمایی شد، به طور گسترده ای مورد انتقاد و تمسخر قرار گرفت. محدودیت‌های رسانه‌ها بیشترین دلیل این واکنش عمومی‌ بود زیرا آنها نمی‌توانستند توضیح و یا نشان دهند چطور این لوگو قرار است به عنوان بخشی از برند بازی‌های 2012 لندن مورد استفاده قرار گیرد.

اگر طرحی از لوگو ارائه می‌دهید که بیشتر به صورت یک مجموعه جدانشدنی با یک شعار قابل تعریف است و یا با دیگر ابزارهای بصری مرتبط است، مثال‌هایی از آن را در ارائه اولیه خود نشان دهید.

44. لحن لوگو را به درستی نشان دهید

logotip3

تصور کنید در اینترنت به دنبال یک حسابدار هستید و با یک شرکت به نام خدمات حسابداری Harewood مواجه می‌شوید که لوگویی با فونت سریف باریک و یک تصویر از خرگوشی روی نیمکتی چوبی دارد. احتمال زیاد به قابل اطمینان بودن این شرکت شک می‌کنید. این شرکت خیالی ممکن است مشتری‌های راضی بسیاری داشته باشد و کارش را به خوبی انجام دهد اما چنین لوگویی هیچ اعتماد و یا تحسینی برای آنچه آنها ارائه می‌دهند، برنمی‌انگیزد.

لوگو نمایان‌گر میزان حرفه‌ای بودن یک شرکت است و نمادهای بصری ضعیف و خنده‌دار کارآمد نخواهند بود. از فونت‌هایی استفاده کنید که حالت برند را بیان کند. در تصویر از چپ به راست فونت‌های قابل اعتماد، دوستانه و خنده‌دار را مشاهده می‌کنید.

***

 

برگرفته از: هزار و یک بوم

طراحی لوگو ارزان و با کیفیت در شرکت تبلیغاتی کِی نگار


طراحی لوگو | طراحی نماد | آموزش طراحی لوگو لوگو ,طراحی ,استفاده ,لوگوی ,شرکت ,دهید ,طراحی لوگو ,استفاده کنید ,مورد استفاده ,نشان دهید ,طراحی کنید منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

سربازان ولایت تابلوسازی و تبلیغات رهايي از سيگار مجری نمای شیشه ای و درب و پنجره آلومینیوم و upvc محصولات گرمایشی و موتور خانه گلنار طناز یه انسان عادی که نیمچه دکتره????‍⚕️ شرکت فنی مهندسی ستوس Go Download