سبک های رهبری

سبک های رهبری و ۴ سؤال چالش‌برانگیز برای مدیران حرفه‌ای

چند هفته قبل خودم را در یک اتاق کنفرانس بدون پنجره یافتم تا دوباره با یک کارمند ناراضی دیگر مصاحبه کنم. با توجه به آنچه از این مصاحبه‌ها یاد می‌گرفتم، دریافتم نسل امروزی بسیار بیشتر ازآنچه ما فکر می‌کنیم برای طراحی و هدایت سازمان‌های موفق آماده هستند. اما این چطور امکان دارد؟ به باور سنتی و کلیشه‌ای، نسل امروزی مجموعه‌ای از افرادی هستند که منتظرند تا به جای اینکه کار «واقعی» ای انجام دهند، مورد تحسین و ستایش قرار بگیرند؛ اما من به همراه برخی دیگر از کلیشه‌های سنتی نسل امروزی دل‌زده شده‌ام. این اتاق کنفرانس بدون پنجره برای سه روز خانه من بود. ما با تعداد زیادی از کارمندان ناراضی مصاحبه کرده بودیم. شکایت‌ها تقریباً یکسان بود. اعتراضات به‌گونه‌ای تعبیه‌شده بود که به نظر می‌رسید سنگ‌قبر این شرکت قبلاً آماده‌شده است. تا حدودی ناامید شدم، شروع کردم از این کارکنان بپرسم که برای حل مشکلات چه کار خواهند کرد. اغلب لکنت گرفتند. دیگران دقیقاً می‌دانستند که چه کسی باید اخراج شود، گویی که این راه‌حل همه‌چیز را حل خواهد کرد. بااین‌حال، هیچ‌کس هیچ ایده واقعی‌ در مورد چگونگی حل مشکل اساسی نداشت. به نظر من مشکل این سازمان این بود که سبک رهبری آن از کارهای پایه‌ای که باید انجام شوند پشتیبانی نمی‌کرد. آنچه این سازمان به‌شدت به آن نیاز داشت یک سبک رهبری مشارکتی بود، شبیه به آنچه شما ممکن است بین یک گروهبان و گروه وی ببینید. در عوض، رهبران جدید در این سازمان یک سبک بسیار مستبدانه را تصویب کردند. هنگامی‌که آن‌ها ارتقا یافتند، کارهای خود را کنار گذاشتند و شروع کردند به دستور دادن به اطرافیانشان. ازآنچه می‌توانم در طول مصاحبه‌هایم بگویم، این سبک اقتدارگرا فقط چیزی است که آن‌ها قبلاً از هر رهبر دیگری دیده‌اند. بااین‌حال، این کار نمی‌کرد. نیتی در همه‌جا وجود داشت. این تمایل به پیروی از سبک های رهبری که درگذشته ما استفاده‌شده است، چیزی است که من آن را «وراثت‌پذیری رهبری» می‌نامم. وراثت رهبری احساس راحتی خواهد کرد. شما از نحوه عملکرد آن استفاده می‌کنید. هیچ‌چیز غافلگیرکننده‌ای وجود ندارد. بااین‌حال، این سطح راحتی، یک تعصب است که می‌تواند منجر به اتخاذ یک تصمیم بنیادی کاملاً اشتباه از طرف شما شود. تصمیم شما به‌جای اینکه متفکرانه باشد، غریزی می‌شود. این‌جایی است که نسل امروزی مفید هست. تجربه من این است که نسل امروزی‌ها به‌احتمال‌زیاد وضعیت فعلی را به چالش می‌کشند، آن‌ها به‌راحتی تکیه می‌دهند و سؤالاتی در مورد منطقی بودن بعضی چیزها می‌پرسند. این نوع از تفکر انتقادی دقیقاً همان چیزی است که به آن نیاز داریم، زیرا ما جهش را از طرف فردی به مدیر یا رهبر ایجاد می‌کنیم. هر یک از ما می‌توانیم در انطباق یک طرز فکر نسل امروزی و به چالش کشیدن وراثت‌پذیری رهبری‌مان خوب عمل کنیم. برای برخی، آن‌ها درمی‌یابند که انتخاب مناسبی انجام داده‌اند؛ اما ممکن است دیگران متوجه شوند که در مورد فلسفه رهبری خود نیاز به تفکر دوباره دارند. ایران مدیر برای به چالش کشیدن و ارزیابی رهبری پیشنهاد می‌دهد که سؤالات زیر را از خود بپرسید:

۱٫ چه سبک رهبری‌ در شرکت را می‌خواهید اتخاذ کنید؟

هر یک از ما ترجیحاتی داریم و در صورت امکان، انتخاب یک سبک رهبری جذاب است. منطق این است که اگر شما آن را دوست داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که آن سبک را به‌طور کامل اجرا کنید و از آن به‌طور صحیح استفاده کنید.

۲٫ کدام سبک های رهبری برای استعدادهای شما مناسب است؟

این همان مفهوم سؤال اول نیست. این کمی متفاوت است و از شما می‌خواهد تا نه‌تنها آنچه دوست دارید، بلکه آن سبکی که بیشتر از همه با مهارت‌های شما منطبق است را در نظر بگیرید.

۳٫ کدام سبک های رهبری می‌تواند مؤثر باشد؟

همه فالوورها به یک نوع سبک رهبری پاسخ نمی‌دهند، بنابراین ممکن است به تطبیق رویکردتان با سبکی که با کارمندان مطابق است نیاز داشته باشید. علاوه بر این، آنچه در یک موقعیت یا محیط کار می‌کند نمی‌تواند نوع رهبری‌ باشد که در حوزه دیگری عمل می‌کند.

۴٫ آیا سبک باعث بهتر شدن اهداف می‌شود یا آن‌ها را ضعیف می‌کند؟

این سؤال بسیار مهم است زیرا شما را از انتخاب آنچه می‌خواهید باز می‌دارد و در عوض، به شما کمک می‌کند سبک رهبری‌ را انتخاب کنید که روابط شما و کسب‌وکارتان را بهبود می‌بخشد. یک رهبر در برخورد با سؤال شماره چهار، واقعاً نیاز به زمان دارد و در محیط عملی و ایده‌آل خود را بازتاب می‌دهد. یک رهبر همچنین می‌تواند به عوامل زیر توجه کند: • آیا افراد به توجه و بازخورد بسیار زیاد نیاز دارد؟ • آیا دانش خاصی در اختیار دارم که افراد باید به آن دسترسی داشته باشند؟ • آیا ما متمرکز بر مشتری، متمرکز بر ایمنی، متمرکز بر کیفیت، متمرکز بر بهره‌وری و یا غیره هستیم؟ • آیا افراد را به‌طور مؤثر برای انجام آنچه من قبلاً انجام داده‌ام رهبری می‌کنم؟ • آیا دیدگاه تنظیم می‌کنم یا دیدگاه را پیاده‌سازی می‌کنم؟ • آیا افراد با یک سبک رهبری خاص هماهنگ شده‌اند؟ • یک محیط کاری چطور خود را به سبک دیگری تحمیل می‌کند؟ بدیهی است که این لیست می‌تواند بسیار بزرگ‌تر باشد و مطمئناً می‌خواهید لیست خود را ایجاد کنید چراکه شما سبک های رهبری را که بهترین تناسب با نیازهایتان را دارند، مطالعه می‌کنید. درنهایت، اگر شما این مسئله را که کدام یک از سبک های رهبری برای افراد و سازمان شما مناسب است، درست دریافت کنید، بسیاری از موارد دیگر به‌طور طبیعی در جای خود قرار می‌گیرند. لذا، برای به چالش کشیدن منظم سبک رهبری خود زمان بگذارید و در صورت تمایل می‌توانید نظرات خود را با کاربران ایران مدیر به اشتراک بگذارید.

مشاوره مدیریت آنچه ,افراد ,سؤال ,آن‌ها ,انجام ,امروزی ,چالش کشیدن ,بدون پنجره ,ایران مدیر ,رهبری برای ,کنفرانس بدون ,برای مدیران حرفه‌ای منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

tamireojaqgazelofratech سایت جدیدترین مطالب آموزشی و جذاب فروشگاه بانه | خرید لوازم خانگی از بانه | فروش اینترنتی بانه بچینگ ...پیونگ ... بلوک زن ...آسفالت malaysiarlyo3 cant باید ها و نباید های برنامه نویسی کودکان